Angst in de mode

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allons enfants de la patrie….

 

r is steeds voor gewaarschuwd, maar het gebeurt. Elke nieuwe schiet- of steekpartij wordt meteen in verband gebracht met de islamitische terreur van IS.

Hoogst vermoeiend.

Gezagsdragers, politici, veiligheidsambtenaren, ceo’s, generaals, wapenhandelaars en reclamejongens spinnen er garen bij. Zo wordt angst onder de bevolking verspreid.

We kennen de praktijk – al zal het monsieur Hollande zijn tegengevallen dat de heroïsche retoriek waarmee hij na de aanslagen in Parijs de indruk van een krachtig leider willen wekken, nog niet heeft bijgedragen aan een verpletterende overwinning op madame Le Pen.

Integendeel, lijkt het.

Angst is goed voor een politicus, maar hypocrisie werkt niet.

Cynisch gaan zulke lui door op de weg die ze altijd al bewandelen. Het is hun behoud.  Totdat ze zelf bang worden, zoals de zichtbaar geschrokken Hollande toen hij door agenten uit het Stade de France werd weggevoerd. Dan bezuren wij het – of in elk geval de jonge mensen die binnenkort als ‘grondtroepen’ – de infanterie heette dat vroeger – naar Syrië worden gestuurd.

Allons enfants de la patrie…

Het zal je kind maar wezen…

Kunnen we misschien, tenminste in Nederland, het hoofd koel, sorry cool houden?

Over de oorzaken van het recente geweld in de VS en Engeland zijn we nog niet overtuigend geïnformeerd. Misschien waren er wel psychiatrisch gestoorden aan het werk.

Vanaf het moment dat IS westerse media voor zijn psychologische oorlogsvoering ging gebruiken, werd gevreesd dat voortaan elke gek uit naam van Allah, Syrie, IS of god weet wat onschuldigen kon gaan vermoorden.

Die wetenschap is voor een bepaald soort journalisten geen beletsel om er lustig op los te speculeren.

Verstandige vakgenoten zouden het ze moeten ontraden. Maar wij kunnen intussen natuurlijk hun stukken, radio-uitzendingen of talkshows negeren. Verlaagt de bloeddruk onmiddellijk.

Ik zou zeggen – en dat geldt voor iedereen – hou je kop zolang je de feiten niet kent.

En lees de stukken van journalisten die wél goed op de hoogte zijn.

 

 

 

WKtS
7 DECEMBER 2015

De illustratie toont een t-shirt van de firma Bottle of Smoke waarvan het ontwerp is geïnspireerd door De Schreeuw van Edward Munch.