SPOTVOGEL
Dagstukjes – 54
en bestseller is meestal gebakken lucht en wat erover gezegd wordt ook. Maar Arie Elshout maakt het vandaag in de Volkskrant wel erg bont als hij het heeft over een nieuw boek van de 89-jarige Harper Lee, de schrijfster van To kill a mockingbird, een verhaal – zo zegt deze Amerikaanse correspondent – dat verteld wordt door de ogen van een zesjarig kind.
Sprekende ogen dus.
Misschien verklaren die sprekende ogen van Arie de populariteit van To kill a mockingbird waarvan indertijd op de hele wereld heel veel exemplaren werden verkocht. Het was een bestseller zoals er in Amerika – en tegenwoordig ook in Europa – honderden per jaar worden ‘geproduceerd’.
Bestsellers zijn geen boeken om te lezen, maar producten om te consumeren. Ze worden voor de markt gemaakt. Net als condooms, voetbalschoenen en behang.
Aan die producten hoeven de media geen aandacht te besteden. Doen ze het toch, dan willen ze kennelijk hun klanten opzadelen met al dan niet volstrekt overbodige spullen. Prima, maar noem het dan geen journalistiek, noem het marketing.
Toen ik een paar gevederde vrienden van weleer vroeg of ze lang geleden To kill a mockingbird hadden gelezen, was een vreemde spotlach mijn deel.
WKtS
13 JULI 2015