Powerfrau


 ZWART VIERKANT VAN MALLEEWIETSSJ

 

Dagstukjes – 35

 

 

 

ijn we blij met Beatrix Ruf, die naast Karin van Gilst directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam is geworden?

De benoeming was met veel poeha omgeven, en de presentatie van de Duitse ster – in het Engels – was navenant.

Waarom?

Om de media te behagen.

Als vaste bezoeker van het museum koop ik er niets voor. Ik weet niet wie Ruf is, ik weet niet wat ze kan en ik weet niet waarom ze is uitverkoren om dit museum met haar ideeën over kunst en de door haar bewonderde internationale kunstenaars meer gewicht te geven.

Ja, ze stond op een lijst met powervrouwen van een Amerikaans blad.

Powervrouwen.

Het argument is zo krankzinnig dat Ruf zelf er ’s avonds bij de sekt schaterend om gelachen zal hebben.

Allemaal marketing, waarmee onze media wat kritischer zouden mogen omspringen. Maar als het dan toch zo moet, dan had ik graag meer over die tachtig andere kandidaten gehoord. Waren die allemaal zoveel minder?

Met deze schijnopenbaarheid is de kunst niet gediend.

Er zijn nu weer twee kapiteins op het schip van het Stedelijk. Het verleden leert ons dat dit geen gelukkige constructie is.

Maar vreest niet: als Karin en Beatrix er samen niet uitkomen, beslist de kunst.

Ik kwam niet meer bij.

 

 

 

LEES VERDER
WKtS
12 APRIL 2014