Indoctrinatie

EN DE BOER HIJ PLOEGDE VOORT…

 

Verbeter Je Taal Nog Meer – 52

 

…als door een boozen geest aangeblazen…
ERASMUS

 

ij noemden het hersenspoeling. We leerden nog Nederlands op school. Bij de CIA heette het brainwashing. We hoorden het woord voor het eerst toen Amerikaanse soldaten in Korea waren overgelopen naar de Chinezen.

Het ongeloof in de VS was groot. Dat kón toch niet. Amerikanen die Chinees wilden zijn. Die moesten wel gebrainwasht zijn.

Wij meenden dit zo’n vijftien jaar na de oorlog beter te begrijpen, toen wij, kinderen in 1945, dan eindelijk óók, net als onze ouders, bevrijd werden en ons tot het socialisme, ja zelfs tot het communisme durfden te bekeren. De Grote Roerganger werd onze held – Hans Achterhuis schreef een bewonderend boekje over hem.

Onze ouders slaagden er niet in ons te deradicaliseren, dat establishment moest weg.

Maar ja, hoe gaan die dingen… Algauw beseften we dat niet de politiek het leven veranderde, maar de technologie.

De vooruitgang, weet je wel.

Eenvoudig was het niet. We liepen vast in een niemandsland. Moest je nu vooruit of terug?

Opa

Ik zag in die dagen dikwijls mijn opa voor me zoals hij tevreden naast de kolenkachel zat en regelmatig een straal pruimtabak in de kwispedoor spoog, maar ik wist dat deze zeer gedateerde man avond in avond uit met grote belangstelling naar de televisie keek – zíjn venster op de wereld, een nieuwe wereld.

Vooruitgang is verandering en verandering is lastig. Normaal gesproken zet iedereen zijn hakken in het zand, een zwakte die populisten behendig weten uit te baten. Zij imponeren hun aanhang door – heel boos – schuldigen aan te wijzen, idioten die met hun windmolens en moderne architectuur ons gave land verkrachten.

Is het de schuld van de technologie? Nee, van die ‘linkse leraren’. Zij zijn de boosdoeners. Aan de schandpaal met hen. Hun leerlingen kunnen ons een handje helpen. Met hun mobieltjes.

Stasi

Moeten die mobieltjes nu dan ook maar in een moeite door verboden worden, zoals al geopperd is door tegenstanders van dit stasi-achtige voornemen?

Het lijkt me een slecht idee. Het mobieltje is een prachtige uitvinding. Vergelijk het met het wiel. Heeft ook veel in gang gezet.

Wie even nadenkt weet dat het pedagogisch praktischer en meer verantwoord is om scholieren hun speeltje niet af te nemen. Leer ze het beter gebruiken. Leer ze ermee schrijven. Goed schrijven. Leer ze om in 280 tekens niet te schelden of hun leraren, klasgenoten, ouders en buren aan te geven, maar om iets zinnigs te zeggen.

Ik zie het als een grote sprong voorwaarts wanneer deze leerlingen te zijner tijd hun linkse docent Nederlands – als die er dan nog is – verrassen met tweets die even bewonderenswaardig geformuleerd zijn als het mooiste uit de Nederlandse, nou ja, vooruit dan, Engelse literatuur.

 


 

LEES VERDER
WKtS
1 APRIL 2019